Projekt „Traces od roots - up to development"
skupiał się wokół pojęcia „pochodzenia" w lokalnym, regionalnym i europejskim
kontekście. Obejmował wytworzenie parametrów / wskaźników / oraz materiałów
mających na celu wzrost integracji osób z rodzin imigranckich, złagodzenie obaw
rodowitych mieszkańców wobec imigrantów, a także przeciwdziałanie
rosnącemu poczuciu wykorzenienia.
W skład partnerstwa weszło 6 instytucji/organizacji z 5 krajów
europejskich:
· Volkshochschule Leer - Leer, Niemcy
· Institut
für gesellschaftswissenschaftliche Forschung, Bildung und Information - Innsbruck, Austria
· Pilpilisi
Térség Foglalkoztatásáért Közhasznú egyesületisi Térség - Piliscsaba, Węgry
· A.R.S.A.P.
Associazione Regionale per lo Sviluppo dell'Apprendimento Professionale - Pordenone, Włochy
· Associazione Interculturale Griot A.I.G. - Rzym, Włochy
· Fundacja Elbląg - Fundusz Lokalny Regionu
Elbląskiego - Elbląg, Polska.
Partnerstwo obejmowało szerokie
spektrum podmiotów (organizacje pozarządowe, instytucje, fundacja, samorząd
miejski). Różnorodność organizacji w połączeniu z dużą rozpiętością
geograficzną ich położenia zagwarantowało wymianę doświadczeń na wysokim
poziomie oraz do wprowadzenie nowych rozwiązań.
W ramach działań projektu odbyły
się spotkania partnerskie:
1. Leer (Niemcy): przedstawiona została metoda pracy związana z teatrem
(edukacja teatralna), wirtualną wystawą i prezentacją archiwum w Leer .
Innowacyjność archiwum polega na zastosowaniu pedagogicznego modelu
zapobiegania rasistowskim działaniom.
2. Innsbruck (Austria): Centrum
FBI wniosło do projektu specjalistyczną wiedzę na temat warsztatów w
oparciu o scenariusz. Przedstawiona metoda wspiera i ułatwia aktywne
uczestnictwo osób z różnych grup społecznych i grup interesu.
Ustalenie scenariusza warsztatów oferuje uczestnikom bezpośrednią
możliwość dyskusji z ekspertami i decydentami na temat ich punktów widzenia,
sugestii, wątpliwości.
3. Elbląg (Polska): uczestnicy zapoznali się z metodą pracy z młodzieżą
oraz osobami starszymi opierającą się na stworzeniu filmu. W tym przypadku
metoda ta odnosiła się do tematu ojczyzny. Powstał krótki film pt. „Ojczyzna".
4. Budapeszt (Węgry): spotkanie poświęcone było wprowadzeniu metody
mozaiki (Jigsaw Method). Zorganizowano grupy fokusowe i warsztaty na temat
projektu. Stworzone zostały zasady powołania ambasadora kultury.
5. Pordenone
(Włochy): podczas spotkania uczestnicy zapoznali się z metodami/inicjatywami/aktywnościami
podejmowanymi przez włoskich partnerów na rzecz migrantów. Mieliśmy okazję zobaczyć
przedstawienie skierowane do dzieci, gdzie zastosowano metodę teatralną). Uczestniczyliśmy
w spotkaniu z przedstawicielami włoskiego parlamentu, na którym dyskutowaliśmy
o „pochodzeniu" i naszych „korzeniach".
6. Rzym (Włochy): Podczas spotkania uczestnicy zapoznali się z inicjatywami/aktywnościami/metodami
podejmowanymi przez włoskich partnerów na rzecz migrantów. Uczestniczyliśmy w
spotkaniu z przedstawicielami włoskich migrantów, którzy zaprezentowali nam
tradycyjną afrykańską muzykę.
W ramach działań projektowych odbyło się 7 spotkań partnerskich w
poszczególnych krajach, podczas których:
- zapoznaliśmy się z działalnością organizacji/instytucji partnerskich
- zapoznaliśmy się z innowacyjnymi i kreatywnymi metodami pracy
partnerów: w oparciu o scenariusz (Austria), archiwum pracy pedagogicznej,
wirtualne wystawy (Niemcy), tworzenie filmu (Polska), mozaika (Węgry),
społeczne inicjatywy/metody na rzecz migrantów (Włochy). Metody te pozwoliły na
lepsze zrozumienie pojęcia „dom" i „pochodzenie". Mogą one być wykorzystane
także w innych działaniach partnerów.
- stworzono ulotkę oraz logo
projektu, które nawiązuje do pojęcia „domu/ojczyzny"
- opracowano plan
rozpowszechniania informacji o projekcie.
- stworzono stronę internetową
projektu
http://vhs-leer.de/index.php?id=367 , na której zawarte są informacje o
projekcie i zrealizowanych działaniach, rezultaty, opis działalności partnerów
itp.
- wspólnie stworzono krótki film
pt. „Ojczyzna"
- stworzono
wskaźniki/parametry/materiały służące poprawie integracji migrantów oraz
przyczyniające się do złagodzenia obaw rodzimych mieszkańców oraz
przeciwdziałające obawom rosnącego poczucia wykorzenienia.
Na spotkania zapraszano przedstawicieli różnych grup wiekowych i
społecznych co przyczyniło się do międzykulturowej, międzygeneracyjnej wymiany
doświadczeń, informacji.
W
Galerii można obejrzeć fotorelację z poszczególnych spotkań partnerskich, a
tu film pt. "Ojczyzna".
Projekt został
zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe
życie".